شماره حساب ها :
چند نکته در مورد SAN

ذخیره سازی اطلاعات در شبکه یک جنبه مهم از سلامت و بهره وری یک شرکت است. با یک راه حل مناسب برای مدیریت ذخیره سازی، مشاغل کوچک می توانند عملکرد سرور را به حداکثر برسانند، مدیریت داده ها را ساده کنند، از داده های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنند، دسترسی به برنامه ها را بهبود بخشند و در صورت بروز فاجعه آماده باشند.

سه نوع روش ذخیره سازی اطلاعات در شبکه به طور معمول در دسترس است: ذخیره سازی اطلاعات با اتصال مستقیم (DAS)، ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS)، و شبکه های ذخیره سازی (SAN). SAN روشی محبوب برای دستیابی به اهداف کارایی در مشاغل کوچک است.

اگرچه SAN قبلاً در دامنه شرکت های بزرگتری مورد استفاده قرار می گرفت ، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که تعداد زیادی از شرکت های کوچک در حال آزمایش و یا اجرای این شبکه ها هستند. با کاهش هزینه های پیاده سازی و افزایش تقاضا برای ذخیره سازی، سرمایه گذاری در SAN همچنان در طیف وسیعی از سازمان ها ادامه دارد.

SAN چیست؟


SAN یا شبکه های ذخیره سازی، شبکه هایی با سرعت بالا و اختصاصی هستند که ابزارهای ذخیره سازی داده را با شبکه های بزرگتر متصل می کنند. آنها ارتباط بین سیستم های رایانه ای با یکدیگر را با اتصال به storage pool از طریق سوئیچ های SAN تسهیل می کنند. storage pool توسط مدیرانی کنترل می شوند که LUNها یا بلوک های ذخیره سازی را اختصاص می دهند.

علاوه بر برقراری ارتباط بین دستگاه های ذخیره سازی و رایانه ها، SAN ها عملکردهای متمایز دیگری دارند که شامل موارد زیر است:

  • هدایت برنامه های کاربردی و ترافیک مدیریتی
  • قابلیت راه اندازی روی طیف گسترده ای از فناوری های شبکه، از اترنت (Ethernet) تا فیبر نوری
  • اتصال انواع مختلفی از دستگاه های ذخیره سازی، از جمله robotic libraries، Raid subsystems، فایل سرورها و درایوهای tape و دیسک.

قابلیت انطباق SANها در رابطه با انواع دستگاه ذخیره سازی، نوآوری را به ارمغان می آورد که منجر به تحولات پایدار در پردازش و ذخیره اطلاعات دیجیتال می شود.

حال به معرفی شبکه های ذخیره سازی (SAN) می پردازیم:

تفاوت بین شبکه های ذخیره سازی (SAN) و ذخیره سازی با اتصال مستقیم (DAS):

DAS یا ذخیره سازی با اتصال مستقیم، یک اتصال با سرعت بالا است و از پروتکلی مانند SCSI استفلده می کند تا Disc Arrayهای خود را در سرورها بگنجاند.

این روش هزینه ای کم و عملکردی بهینه را ارائه می دهد و امکان دسترسی سریع به برنامه های پایگاه داده را فراهم می کند. برای شبکه های اداری و مشاغل کوچک، DAS می تواند یک گزینه معقول باشد. هرچند، برای شبکه های پیچیده تری که چندین سرور را تشکیل می دهند، نمی تواند گزینه مناسبی باشد.

در مقابل، SAN ها ایجاد storage pool در دیتاسنترها را تسهیل می نمایند. SANها آرایه ذخیره سازی از سرورها جدا کرده و ظرفیت های مورد نیاز را کاهش می دهند. نتیجه آن ، تمرکز بهتر بر روی مدیریت ذخیره سازی است که منابع ذخیره سازی را به سرورهای دیگر توزیع می کند. از آنجا که SAN ها  اضافه کردن ذخیره سازها را آسان می کنند، در مجازی سازی مراکز داده نیز نقش دارند.

شباهت و تضاد بین SAN و NAS:

SAN و NAS (یا ذخیره سازی متصل به شبکه) ، شباهت ها و همچنین تفاوت هایی دارند. هر دو از شبکه ها استفاده می کنند تا به کاربران امکان دسترسی از راه دور به دستگاه های ذخیره سازی را بدهند. با این حال، این دو فن آوری با ویژگی های مختلفی که دارند، با هم متفاوت هستند که عبارتند از:

نوع سرورها: SAN ها سرورهای چند منظوره ای را در خود جای میدهد، در حالی که سرورهای NAS اختصاصی هستند.

سیستم عامل های سرور: NAS معمولاً از سیستم عامل های اختصاصی بهره می برد و SAN از سیستم عامل های open استفاده می کند.

به روزرسانی آسان: SAN ها به راحتی قابل ارتقا هستند اما برای NAS ها، ممکن است ارتقا غیر ممکن باشد (یا حداقل بسیار پیچیده باشد که ارزش تلاش را نداشته باشد).

پروتکل های استفاده شده: پروتکل های NAS شامل SMB و NFS هستند. SAN ها از پروتکل های گسترده تری از جمله Fiber Channel (رایج ترین) ، اترنت و HyperSCSI استفاده میکنند.

سطح پروتکل: NAS از  فایل پروتکل استفاده می کند که  شامل یک سرور است که توسط یک شبکه با سیستم فایل خاص خود میزبانی می شود. دستگاه های NAS ، به راحتی متصل و پیکربندی می شوند. فایل های ارسال شده به NAS به پکت هایی تقسیم می شوند و به آدرس IP دستگاه ارسال می شوند. بعد از بازسازی مجدد فایل، دستگاه NAS آنها را به storage block تقسیم میکند و metadataهای مربوطه را در فایل سیستم خودش نگه میدارد.

اشکال عمده سیستم های NAS گرایش به overload شدن توسط چندین سرور و کلاینت است.

 SAN ها از block پروتکل استفاده می کنند، به این معنی که از شبکه های جداگانه و پرسرعت برای انتقال داده ها بصورت block به Storage array استفاده می کنند. برخلاف NAS، SAN فایل سیستم های خود را بطور مستقیم میزبانی می کنند و گذر اضافی اطلاعات را از طریق سرور دیگری حفظ میکند.

شبکه های ذخیره سازی و فضای ابری:

تعداد زیادی از شرکت ها از سرویس های مبتنی بر ابر برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده می کنند. با استفاده از سرورهای مجازی، رایانش ابری (cloud computing) ظرفیت ذخیره سازی یک شرکت را فراتر از قابلیت های زیرساختی موجود گسترش می دهد. با توجه به توانایی آن در اتصال تعداد زیادی سرور به دستگاههای ذخیره سازی، فناوری SAN به شدت توسط سازندگان فناوری ابری استفاده می شود.

تفاوت بین شبکه های ذخیره سازی و ذخیره سازی ابری در این است که سیستم های SAN از طریق سرورهای خود یک شرکت میزبانی می شوند، در حالی که ذخیره سازی ابری از طریق سرورهای اینترنتی بصورت مجازی انجام می شود. علاوه بر این، خدمات میزبانی ابری می تواند مقرون به صرفه تر از خرید سخت افزار برای ذخیره سازی بیشتر باشد. مشاغلی که تمایل ندارند و یا قادر به سرمایه گذاری در زیرساخت های اضافی نیستند، بیشتر اوقات به فضای ابری روی می آورند.

برخی از شرکت ها همچنین از روش ترکیبی برای ذخیره سازی استفاده می کنند. فضای ابری برای بایگانی یا موارد با اولویت پایین و SAN ها برای مواردی که باید سریع و به راحتی در دسترس قرار گیرند، مورد استفاده قرار می گیرند. این امکان را به آنها می دهد تا راه حل ذخیره سازی خود را برای برآوردن نیازهای عملی و بودجه، سفارشی کنند.

چگونه شبکه های ذخیره سازی (SAN) می توانند عملکرد شما را بهبود بخشند؟

شبکه های  ذخیره سازی می توانند به چندین روش به شرکت شما کمک کنند که عبارتند از:

استفاده بهتر از دیسک: هنگامی که ذخیره سازی شما متمرکز بر SAN باشد، استفاده کارآمدتر و تأثیرگذارتر از منابع را فراهم می نماید.

Disaster recovery (DR): در صورت بروز فاجعه ، SAN به شما امکان می دهد تا داده ها را از چندین برنامه بازیابی کنید.

در دسترس بودن برنامه: Storage Array SAN از الگوریتم های محافظت از داده استفاده می کنند تا داده ها ثابت و در دسترس باشند.

افزایش سرعت پشتیبان گیری: دستگاه های ذخیره سازی SAN کپی های دقیق و مبتنی بر سخت افزار از داده ها را در لحظه ایجاد می کنند. این امر باعث می شود تا آنها راهی آسان برای تهیه نسخه پشتیبان از حجم زیادی از داده ها در زمان کم تر باشند.

اگرچه راه اندازی SAN می تواند به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشد، اما بازده آن، یک شبکه ایمن تر، سامان یافته تر و در دسترس تر است. هنگامی که به تنهایی یا در کنار  فناوری ابری مورد استفاده قرار می گیرند، شبکه های ذخیره سازی به کسب و کارها اجازه می دهند تا فضای ذخیره سازی خود را ساده تر کنند، صاحبان و کارکنان را آزاد کنند تا روی کارهایی که باعث موفقیت شرکت ها می شود، تمرکز کنند.

 

شرکت راد پندار ماد ارائه دهنده راهکارهای ذخیره سازی اطلاعات DAS، NAS، SAN و Tape Backup

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات با ما تماس بگیرید.

88520397-88520399

 Telegram : @RPMAdmin 

نحوه ارسال کالا

روش پرداخت کالا

پیگیری سفارشات